De distributie van je producten

Als je net een webshop begint, zal je in het begin misschien het liefst via dropshipping de producten bij je klanten leveren. Waarschijnlijk werk je namelijk vanuit huis en kan je niet een enorme voorraad aan spullen opslaan. Daarbij is dat ook een behoorlijke investering, terwijl je nog niet weet hoe goed de producten verkocht worden. Je wil natuurlijk voorkomen dat je straks met een voorraad onverkocht materiaal blijft zitten. Daarom kan dropshipping een goede keuze zijn. Zodra een klant iets bij je bestelt, bestel jij het bij je leverancier. Je laat het product dan direct sturen naar de klant. Op deze manier hoef je niet eerst te investeren in de aankoop van je voorraad, wat je thuis ook ruimte scheelt. Ook kan je meer producten op je webshop aanbieden, omdat je het toch zelf niet op voorraad hoeft te hebben. Tot slot is een voordeel van dropshippen dat je meteen goed kan inventariseren naar welke producten de meeste vraag is. Daar kan je dan steeds beter op gaan inspelen. Misschien dat je op een gegeven moment toch een eigen voorraad gaat aanleggen en dan weet je door je beginperiode waarbij je gebruik maakte van dropshippen precies hoeveel van welke producten je nodig hebt. Je weet welke periodes er veel wordt gekocht, waardoor je heel gericht kan gaan inkopen. Voor een goede keuze tussen beide opties, moeten we de voor- en nadelen eens goed naast elkaar leggen.

Service kunnen bieden

Dropshippen heeft het nadeel dat je de producten zelf niet zo goed leert kennen. Ze gaan immers direct naar de klant en jij hebt ze niet zelf kunnen bekijken. Daardoor kan je je klanten ook minder goed adviseren bij de aankoop van de producten die jij aanbiedt. Dat is wel een belangrijk deel van een goede service. Als klanten een goede ervaring met jou hebben en aan je merken dat je verstand van zaken hebt, zullen ze sneller bij je terugkomen en ook positief bij anderen over je vertellen. Ook is het natuurlijk een nadeel dat je afhankelijk bent van de levering van je leverancier. Veel klanten vinden het bijvoorbeeld belangrijk dat de producten nog dezelfde dag verstuurd kunnen worden. Dat heb je niet in de hand als je niet je eigen voorraad beheert.

Je verzending opleuken

Wanneer je wel je eigen voorraad beheert, kan je vaak korting bedingen als je een grote hoeveelheid producten afneemt. Hierdoor kan je meer winst maken op de verkoop. Als je een eigen bedrijf hebt, is het erg belangrijk dat je klanten aan je weet te binden. Een manier om dat te doen is bijvoorbeeld door je verzending op te leuken. Eerst ga je dozen kopen en die maak je vervolgens uniek. Denk aan een sticker met het logo van je webshop erop. Ook kan je er een kaart bij doen met een persoonlijke tekst erop. Zo kan je ze veel plezier met het product wensen. Ook kan je aan klantenbinding doen door er een kortingsbon bij te doen. Ik hoop dat dit je helpt bij je beslissing over de distributie van je producten! Veel succes toegewenst!

Geef een reactie